ΤΑ ΔΙΠΤΥΧΑ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ ΕΚΤΟΣ ΣΥΝΟΡΩΝ
Διονυσίου ᾿Ανατολικιώτου ἐπιμελητοῦ τῶν Διπτύχων (diptyxa@yahoo.gr)
Τὰ Δίπτυχα τῆς ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος ἐκδίδονται κατ᾿ ἔτος ἀπὸ τὴν «Ἀποστολικὴ Διακονία» ὑπὸ τὴν ἐπιμέλεια καὶ ἐπίβλεψι τῆς «Συνοδικῆς ὑποεπιτροπῆς ἐπὶ τῆς ἐκδόσεως τῶν Διπτύχων». ἡ ἔκδοσι εἶναι ἰδιαιτέρως δύσκολη καὶ σημαντική, ὄχι μόνον διότι περιέχει τὸ τυπικὸ ὅλων τῶν ἡμερῶν τοῦ ἔτους, παρουσιάζει τὴν διοικητικὴ διάρθρωσι ὅλων τῶν μητροπόλεων τῆς ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος, καὶ πηγαίνει σὲ κάθε ἐνορία καὶ σὲ κάθε χωριὸ τῆς χώρας μας, ἀλλὰ καὶ διότι παρουσιάζεται ἡ διοικητικὴ δομὴ ὅλων τῶν ὑπολοίπων ὀρθοδόξων ἐκκλησιῶν ἀνὰ τὴν οἰκουμένη, φτάνει σὲ κάθε ὀρθόδοξη ἐκκλησιαστικὴ διοίκησι ἐκτὸς Ἑλλάδος, χρησιμοποιεῖται ἀπὸ πολλὲς δημόσιες ὑπηρεσίες καὶ ἰδιωτικὲς ἑταιρεῖες, σχεδὸν σὲ κάθε ἑλληνικὴ πρεσβεία τοῦ ἐξωτερικοῦ καὶ σὲ πολλὲς πρεσβεῖες ξένων χωρῶν, ἐνῶ τὴν ἔκδοσι αὐτὴ συμβουλεύονται ἐπίσης καὶ πολλὲς ἑτερόδοξες «ἐκκλησίες» καὶ ἄλλες ὀργανωμένες θρησκεῖες. εἶναι δηλαδὴ τὰ Δίπτυχα μία ἔκδοσι πανελληνίου, πανορθοδόξου καὶ παγκοσμίου ἐμβελείας.
῞Ενας Ἄραβας ὀρθόδοξος ἱερεύς, ποὺ ὑπηρετεῖ σὲ χώρα τῆς Μέσης ᾿Ανατολῆς, ἀπευθύνθηκε μέσῳ τοῦ διαδικτύου στὰ «Δίπτυχα» (diptyxa@yahoo.gr) γιὰ τὴν ἐπίλυσι μιᾶς ἀπορίας σχετικῆς μὲ τὸ περιεχόμενο τῶν ἐτησίων πασχαλίων. ἐπειδὴ τὸ θέμα ἔχει εὐρύτερο ἐνδιαφέρον, ἐδῶ παρατίθενται σὲ ἑλληνικὴ μετάφρασι τὰ κυριώτερα σημεῖα τῆς διεξαχθείσης ἀγγλιστὶ ἀλληλογραφίας.
3 Μαΐου 2007
Ὀνομάζομαι J... καὶ εἶμαι ὀρθόδοξος ἱερεύς...
...᾿Εδῶ καὶ πολλὰ χρόνια χρησιμοποιῶ τὰ Δίπτυχα τῆς ἑλλαδικῆς ἐκκλησίας, καὶ συνεχῶς μὲ προβληματίζει τὸ νὰ βρῶ πῶς οἱ ἡμέρες ποὺ ἐπιτρέπεται ἡ κρεοφαγία ὁλόκληρο τὸν χρόνο εἶναι τόσο λίγες· φέτος (2007) γιὰ παράδειγμα εἶναι 49. προσπαθῶ νὰ ὑπολογίσω τὶς ἐτήσιες νηστεῖες, ὅπως τοῦ Πάσχα, τῶν Χριστουγέννων, τῶν ἁγίων Ἀποστόλων καὶ τοῦ Δεκαπενταυγούστου, σὺν τὶς τετάρτες καὶ παρασκευὲς τοῦ ἔτους, προσθέτοντας βεβαίως καὶ τὶς κάποιες ἡμερήσιες νηστεῖες· ὅμως ποτὲ δὲν μπόρεσα νὰ πλησιάσω τὸν δικό σας ἀριθμό· πάντοτε εὕρισκα γύρω στὶς 100 μὲ 120 ἡμέρες κρεοφαγίας. μήπως θὰ μπορούσατε νὰ ἐξηγήσετε πῶς ὑπολογίζονται αὐτὲς οἱ ἡμέρες; διότι τὸ ἴδιο θέμα συζητήθηκε σὲ μία ἀπὸ τὶς συνάξεις τῶν κληρικῶν μας, καὶ κανεὶς δὲν μπόρεσε νὰ δώσῃ μία ἐξήγησι.
᾿Απάντησι
10/5/2007
...Εἶναι ἰδιαιτέρως συγκινητικὸ τὸ ὅτι φροντίζετε νὰ προμηθεύεστε στὴν χώρα σας τὰ Δίπτυχα τῆς ἐκκλησίας τῆς ῾Ελλάδος καὶ νὰ τὰ συμβουλεύεστε προσέχοντας καὶ τὶς παραμικρὲς λεπτομέρειες σ᾿ αὐτά, ὅπως φανερώνει τὸ ἐρώτημά σας. φαίνεται ἡ ἐπιθυμία σας γιὰ μία βαθύτερη γνωριμία μὲ τὴν λειτουργικὴ παράδοσι τῆς ἐκκλησίας καὶ γιὰ τὴν ἐπακριβῆ τήρησι τοῦ τυπικοῦ της. Μακάρι τὸ παράδειγμά σας νὰ τὸ μιμοῦνται ὅλο καὶ περισσότεροι ὀρθόδοξοι κληρικοί, ἀλλὰ καὶ λαϊκοί.
Τὸ ἐρώτημά σας ἀναφέρεται στὶς ἡμέρες κρεοφαγίας ποὺ ἀναγράφονται στοὺς πίνακες πασχαλίων κάθε ἔτους... Αὐτὴν τὴν στιγμὴ δὲν ἔχω ὑπόψει μου κάποια μελέτη, στὴν ὁποίαν νὰ διερευνᾶται γιὰ ποιόν λόγο καὶ ἀπὸ πότε ἀκριβῶς σημειώνονται στὰ πασχάλια οἱ ἡμέρες κρεοφαγίας, ἀλλὰ αὐτὸ συμβαίνει ἀπὸ ἀρκετὰ παλαιά, ἴσως πρὶν ἀπὸ τὸν 10ον αἰῶνα. ὁ ἀριθμὸς αὐτὸς δὲν δείχνει τὶς ἡμέρες κρεοφαγίας ὅλου τοῦ ἔτους, οὔτε βεβαίως στὴν διάρκεια ἑνὸς ἔτους ἔχομε μόνον 40 ἢ 50 ἡμέρες κρεοφαγίας, ἀλλὰ πολὺ περισσότερες ἀπὸ 100, ὅπως πολὺ σωστὰ ἐπισημαίνετε, ἀκόμη καὶ 150 ἢ 180, ἀναλόγως τοῦ ἔτους. τί συμβαίνει λοιπόν;
Αὐτὸς ὁ ἀριθμὸς δείχνει τὶς ἡμέρες ἀπὸ τὰ Χριστούγεννα 25 δεκεμβρίου μέχρι τὴν Κυριακὴ τῆς ἀπόκρεω. Ἂν καὶ ἀνάμεσά τους ὑπάρχουν καὶ νηστήσιμες ἡμέρες, καλοῦνται ὅλες συλλήβδην ἡμέρες κρεοφαγίας, ἐπειδὴ εὑρίσκονται μεταξὺ τῶν δύο τεσσαρακοστῶν, τῆς τῶν Χριστουγέννων καὶ τῆς τοῦ Πάσχα, κατὰ τὶς ὁποῖες δὲν κρεοφαγοῦμε. ᾿Ακριβέστερα λοιπὸν θὰ ἔπρεπε νὰ γράφωμε· «Περίοδος κρεοφαγίας· ... ἡμέραι». ᾿Απὸ τὶς 25 δεκεμβρίου τοῦ 2006 μέχρι τὶς 11 φεβρουαρίου 2007 εἶναι ἀκριβῶς 49 ἡμέρες.
᾿Απὸ τὴν λεπτομέρεια ὅτι ἡ περίοδος κρεοφαγίας ἀριθμεῖται ἀπὸ τὴν 25η δεκεμβρίου τοῦ προηγουμένου ἔτους διαπιστώνομε ὅτι τὰ πασχάλια εἶναι συντεταγμένα κατὰ τὴν ἀρχαία τάξι τῆς ἐκκλησίας, σύμφωνα μὲ τὴν ὁποία τὸ κάθε ἔτος ἀρχίζει τὴν 1η σεπτεμβρίου καὶ τελειώνει τὴν 31η αὐγούστου τοῦ ἑπομένου ἔτους. δηλαδὴ τὸ πασχάλιον τοῦ ἔτους 2007 κανονικῶς ἀναφέρεται στὴν περίοδο ἀπὸ 1-9-2006 ἕως 31-8-2007. αὐτὸ σημαίνει ὅτι στὰ πασχάλια κατ᾿ ἀκρίβειαν πρέπει νὰ σημειώνεται ἡ παραμονὴ τῶν Χριστουγέννων τῶν πρὶν ἀπὸ τὸ Πάσχα, καὶ ὄχι μετὰ τὸ Πάσχα, εἰδάλλως χάνεται ἡ ἑνότης τοῦ πασχαλίου, καὶ ἀδυνατοῦμε νὰ καταλάβωμε τὴν σημασία τῶν πληροφοριῶν ποὺ δίδει. ἔτσι ἀκριβῶς ἐδημοσίευε τὰ πασχάλια ὁ Γεώργιος Μπεκατῶρος στὴν ἐτήσια Τάξιν του (ὅπου ἐδημοσίευε δύο πασχάλια, ἕνα στὴν ἀρχὴ τοῦ ἰανουαρίου, ποὺ ἴσχυε μέχρι τὶς 31 αὐγούστου τοῦ τρέχοντος ἔτους, καὶ ἕνα στὴν ἀρχὴ τοῦ Σεπτεμβρίου, ποὺ ἴσχυε μέχρι τὶς 31 αὐγούστου τοῦ ἑπομένου ἔτους). τὸ ἴδιο ἔπραξε καὶ γιὰ τὰ πασχάλια 70 ἐτῶν ποὺ δημοσίευσε τὸ 1973...
Δυστυχῶς οἱ πίνακες πασχαλίων ποὺ δημοσιεύονται σὲ νεώτερες ἐκδόσεις δὲν ἀκολουθοῦν τὴν ἀπὸ αἰώνων τάξι τῆς ἐκκλησίας (στὰ Δίπτυχα δὲν σημειώνεται ἡ παραμονὴ τῶν Χριστουγέννων τοῦ προηγουμένου ἔτους, διότι θὰ ἐδημιουργεῖτο σύγχυσι στοὺς ἀναγνῶστες). ἔτσι τὰ πασχάλια ἀρχίζουν ξαφνικὰ ἀπὸ τὶς ἡμέρες κρεοφαγίας, ὁπότε εὐλόγως δημιουργεῖται ἡ παρεξήγησι ὅτι ἀφοροῦν ὅλο τὸ ἔτος...
Αὐτὸς ὁ ἀριθμὸς τῶν ἡμερῶν κρεοφαγίας προστίθεται μὲ τὸν ἀριθμὸ τῶν ἡμερῶν τῆς καλουμένης νηστείας τῶν ἀποστόλων· ἂν τὸ ἄθροισμα εἶναι ὁ ἀριθμὸς 74, δείχνει ὅτι τὸ ἔτος εἶναι κοινόν, ἐνῶ ἂν εἶναι ὁ ἀριθμὸς 75, δείχνει ὅτι τὸ ἔτος εἶναι δίσεκτον. ἔτσι γιὰ τὸ ἔτος 2007 ἔχομε· 49 + 25 = 74. γιὰ τὸ ἔτος 2008 ἔχομε· 69 (ἡμέραι κρεοφαγίας) + 6 («νηστεία» ἀποστόλων) = 75· πράγματι τὸ 2008 εἶναι δίσεκτον. αὐτὸς ὁ ὑπολογισμὸς ἰσχύει μὲ τὸ νέο ἡμερολόγιο, ἐφόσον τὸ πάσχα τύχῃ μέχρι 2 μαΐου, διότι μετὰ τὴν ἡμερομηνία αὐτὴ δὲν ὑπάρχει νηστεία πρὸ τῆς μνήμης τῶν ἀποστόλων.
(δημοσιεύθηκε στὸ περιοδικὸ τῆς ἱερᾶς συνόδου τῆς Ἐλλάδος «᾿Εφημέριος», ἔτος νζ΄, τ. 1, ᾿Ιανουάριος 2008)
Πηγή: συμβολή